Opinionsblogg

Om jag viker ut mig kommer jag inte att låtsas vara en förebild

Det är synd att Lindsey Vonn är tvungen att posera naken för att vara en förebild. Också beklagligt att hon först vid 31 års ålder känner sig bekväm i sin egen kropp - trots en lysande karriär som skidåkare på elitnivå bakom sig

Kanske har hon också haft en felaktig bild och förebild om hur en kropp ska se ut? Det förvånar mig mycket då hon som elitidrottare borde vara mer intresserad av hur en kropp fungerar - inte hur den ser ut? 

Missförstå mig inte nu. Det är inget fel om du vill visa upp dig naken överallt. Men jag reagerar nästan alltid på ursäkten och orsaken. Säg bara som det är, du tycker din kropp är fantastisk och alla borde se den? DET är att vara en förebild på riktigt. 

Att ha repat sig från ätstörningar, hjärnspöken och komplex för att sedan posera naken med skidstavar eller sitta med inoljad röv på en badkarskant för att ’inspirera andra’ hjälper bara den som har exakt samma ideal och förutsättningar som du!

Det är snarare en negativ trigger till andra att visa upp VAD som duger (som Lindsey gör) - enligt dig? Först NU duger du ju?

Din kropp är inte någon annans anteckningsblock - att vi ens kommenterar varandras kroppar är fel. Att ha en löjlig ursäkt är ännu mera fel. Vill du visa upp din kropp behöver du inte be om ursäkt, eller ha en dold agenda och orsak för att göra det. Säg bara som det är, du tycker du är skitsnygg och alla borde se dig. Inget mer med det? 

Jag kommer att säga PRECIS som det är om jag viker ut mig, att jag vill visa upp mig och inte ursäkta mig. Men fram tills dess kommer jag att fortsätta att inspirera främst tjejer att synas och höras överallt på internet och verkliga livet utan att klä av sig nakna. 

Då ska du veta att jag själv tycker mig ha de finaste brösten jag någonsin har sett - som alla borde se! Jag ville bara ha det sagt så att du inte missuppfattar mig som en bitter 30 åring. Jag är inte heller Gud, mina ord är inte allas sanning. Utan mina texter och ord är ett försök och önskan att beröra dig, för att du ska tänka efter och hitta din egen sanning.

Men Lindeys kampanj och hastah #StrongIsTheNewBeautiful hade haft en större trovärdighet om hon hade haft kläder på sig. Nu ser hon bara naken, fjantig och sårbar ut? 
 
 
 

Kommentarer

#1 - En Vän

ETT LITET MEDDELANDE FÖR ATT BELYSA MOBBNING OCH STÖTTA DE UTSATTA:

Våren 2011 sade en 61-årig kvinna upp sig från sitt jobb på Prevent i Stockholm där hon arbetat i hela sitt liv för att Jessica Nilsson Frisk, en tjej född 1981 som ändå bara arbetade där i några år, tillsammans med sina kollegor hade hjälpt en utomstående, dömd kriminell sprutnarkoman att förtala och mobba kvinnans jämnårige son där på en oerhörd nivå bakom ryggen på henne under flera års tid. Bägge hade varit jättesnälla mot henne själva. Sonen hade precis önskat henne God Jul när allt uppdagades. När detta framkom, ljög Jessica även och påstod sig ha blivit hotad av sonen. Den nya VD:n sen endast två år, Maria Schönefeld, och även Jessicas egen chef Mats Quist, hjälpte gruppen sprida förtalet ytterligare när det hela slutligen framkom. De ljög sen ända till slutet när facket kom in för att hjälpa kvinnan. VD:n försökte t.o.m. lägga hela skulden på sonen för att ingen skulle få veta sanningen om mobbningen.

Den äldre kvinnan mådde så fruktansvärt av detta att hon först blev sjukskriven och sen sade upp sig. Hon hade då arbetat där i 41 års tid - ända sen hon var 19 år gammal, varit anställd längst av alla och hade bara fyra år kvar tills pensionen. Sonen var lätt förståndshandikappad, hade blivit mobbad hela sitt liv och mådde redan väldigt dåligt, det visste alla. Moderns jobb var det enda och sista ställe där han inte hade upplevt att folk var elaka mot honom och alltid hade känt sig trygg. Han hade hälsat på där ända sen han var liten.

Jessica själv stod helt utanför hela tiden. Var inte ens med på ett möte. Hon bad inte ens om ursäkt när kvinnan berättade hur fruktansvärt hon mått av hennes förtal och att det var det absolut värsta hon varit med om i sitt liv och den värsta mobbning sonen utsatts för.

Den då 50-årige narkomanen, som tidigare arbetat där som vaktmästare och som andra anställda visste brukade droger även på arbetstid, vägrade den nya VD:n veta något om med motiveringen att hon varken träffat honom eller ens visste vem han var. Han fortsatte därför besöka jobbet drogpåverkad även långt efter att kvinnan sagt upp sig och var lika välkommen fortfarande. Han är dömd och finns med i Lexbase.se. Prevent jobbar just för att skapa en bättre arbetsmiljö, få ned olycksfall och motverka mobbning. Nu drivs det av en ledning som hjälper utomstående kriminella narkomaner att förtala de anställdas barn.

Uppmanar alla som tar avstånd från mobbning och maktmissbruk mot de redan svaga och utsatta, att ta avstånd från www.prevent.se och dess ledning!

#2 - Kassim Nagwere

Hej!

Jag heter Kassim Hej! och Jag håller på att bygga en social app som vill erbjuda video samtal mellan följare och bloggare med hjälp av företag.

Appen fungerar som Periscope fast ni pratar med en följare åtgången och de andra stremar video samtalet.

Jag undrar om ni är intresserade av en app och ett samarbete som hjälper er att generera pengar genom att snacka med era följare?

Mvh Kassim Nagwere

#3 - H

Jag håller med, 100%

#4 - Richard

Kom och rid älg , vegan slampa och håll käft😀

Kommentera