Opinionsblogg

Det finns ingen anledning att glorifiera kvinnan

 

Kvinnans kropp har alltid blivit sexualiserad, främst haft ett idealiserat ’mini-mått’ i media och samhället under alla år.

Jag är glad att dagens barn och ungdomar växer upp med en ny livsbild och kroppsuppfattning. Viktigt att ni förstår att jag tycker det.   

Men mitt ’problem’ är att en smal, naken och stolt kvinna på sociala medier blir ett jävla offer för samhällets normer och patriarkatet.

Vem bestämmer vad som är fint, fult, sexigt eller normalt  –  främst vad som är okej att skryta med och visa upp?

Varför skulle kvinnan inte kunna tänka och välja själv? Halloween är ett bra exempel; varför kan inte kvinnan få välja vilken polisdräkt hon vill ha? Den sexiga dräkten, eller den vanliga som är ’gjord för mannen’ – är det fel av henne att välja det första alternativet? Varför blir hon ett offer? Det är ingen som tvingar henne att välja den sexiga dräkten – utan hon känner sig fin i den.

Lägg inte hela skulden och ansvaret på ett helt samhälle – för samhället är bara en illusion och du är en del av det.

Vill du offra och blotta dig själv och din kropp på internet för att avsexualisera kvinnokroppen så är det fantastiskt. Men blanda aldrig in andras kroppar.

Överallt ser jag extrema feminister som print screenar bilder på andra tjejers kroppar och hånar dem på sina egna plattformar. Över andra tjejers stolthet och glädje över sin viktnedgång, en harmonisk graviditet eller starka vältränade kroppar.

Allt detta gör kvinnan och superfeministen helt utan hjälp av mannen.

Det finns ingen trovärdighet i att kritisera någon i en relation utan att se över sitt eget beteende. Vi kvinnor är nog bäst på att kritisera och hata varandra – både IRL och på internet. Vi är inte värda en gloria. 

Det finns inga tjocka stolta män på internet eftersom deras kroppar aldrig har sexualiserats och/eller kritiserats i medier och samhället. Således har de inget behov av revolution eller omprövning i samhället och medier. Men det kommer nya tider!

Grundarna och gubbjävlarna till patriarkatet är snart utdöda och vi måste hjälpas åt att välkomna den nya generationen män.

Men det störst problemet är inte männen och gubbjävlarna, eller samhällets jävla normer. Det är att vi kommenterar och tycker någonting om andras kroppar över huvud taget.

En kropp är inte någon annans anteckningsblock.

DET ska vi lära barnen och oss själva, istället för att skapa nya kroppsideal.

 

 

 

 

Kommentarer

#1 - Jakob

Hej! Intressant och trevlig läsning. En sak som jag reagerar på är att du ibland på instagram väljer att förminska och skämta om mannens könsorgan. Samtidigt som du här säger att man inte ska diskutera andra kroppar. Du hänger inte ut speciella personer utan mer generaliserar. Jag har själv haft problem med min självkänsla pga detta ämnet. Jag vet att män håller på likadant med kvinnors bröst och det tycker jag är fel.
Ha en bra dag! /Jakob

Kommentera