Opinionsblogg

Vi måste också lära unga tjejer att man inte behöver klä av sig för att få likes.

 
 
 

Jag är genuint lättsam över utvecklingen, att kvinnokroppen kan blottas och normaliseras i nya tappningar. Liksom avsexualiseras? Att kvinnan själv ska bestämma när hon vill vara sexuell och aldrig vara objektifierad är en självklarhet. 

 

Men jag kommer att förklara för min dotter att henne kropp förmodligen alltid kommer att vara intressant. Tyvärr? Eller gladeligen? Det får hon bestämma själv. Vi måste sluta tala om för alla hur det ’ska vara’. Samhället är bara en illusion som vi alla är en del av. 

 

Kvinnokroppen är vacker och magisk. Den kommer nog alltid att vara MER intressant än mannens? Hallå vi kan föda barn!

 

Alla kroppar är intressanta givetvis. Det spelar ingen som helst jävla roll hur du ser ut eller vilket kön du har. Lång, kort, tjock, smal eller vältränad osv mm etc. Det kommer alltid finnas en mottagare som runkar eller gnider sig till dina bilder. 

 

Om vi vill äga rättigheten till våra kroppar så behöver vi också växa upp i ett samhälle där det är ’normalt’ att behålla den för dig själv. Det är förbannat tvetydigt nu, inte sant?

 

Vi visar upp oss själva för att bli bekräftade i olika syften – men ställer samma krav på olika mottagare?

 

Jag blir ofta ifrågasatt för mina tatueringar, svordomar och starka åsikter. Att jag orkar och ’vågar tycka så jävla mycket’ hela tiden.

 

Men var inte rädd för en uppkäftig brud med tatueringar som svär och tycker en jävla massa saker – var orolig för hon som klär av sig bara för att passa in.

 

Kram

 

Kommentarer

#1 - Lina Johansson

Amen!!

#2 - Ellen

Hallå är det inte bättre att vi kan lära flickor att klä av sig mig, att normalisera och att avsexualiseras den kvinnliga kroppen!!! Precis som en svettig gubbe kan dra av sig tröjan en varm dag, borde en tjej, tant eller kvinna kunna göra det? Problemet är ju inte hur mycket kläder tjejer har på sig, problemet är hur männen ser på kvinnor, allmänt. Problemet är att den kvinnliga kroppen alltid är ett objekt.
Klart vem som helst får ta av sig för att: peppa sig själv genom likes, normalisera en icke-normativ kropp, avsexualisera sin egen kropp, free the nipple osv.
Snälla lär din dotter att det är OK att vara stolt över sin kropp och den behöver inte vara nåt magiskt eller något som man inte behöver behålla för sig själv.

#3 - Shanelle

Håller verkligen med dig, rätten till sin kropp handlar även om rätten till att ha den för sig själv och inte behöva exponera den. Det ska både vara normalt att ta av sig som att bevara kläderna på en varm dag eller närhelst man vill vilket som. En annan tanke är ju den att mäns syn på kvinnor bör förändras, varifrån de fått för sig att hud betyder en inbjudan det är bortom allt förstånd men det ska inte vara så.

#4 - Sebastian

Alla är fantastiska oavsett färg kön eller härkomst! Men vissa tror de är bättre än andra grupper av olika annledningar, ja kvinnor kan föda barn och det är något fantastiskt och underbart! Är de bättre än någon annan grupp människor för det? NEJ! Och Män som ser sig själva som överlägsna och mer värda än kvinnor är likadana och jag har ingen respekt för någon med en sådan inställning. Om vi gör som mina föräldrar gjorde med mig och berättade att världen behandlar olika grupper med olika nivåer av respekt men det betyder inte att det är rätt, det är fel fick jag lära mig tidigt och har inte ändrat mig sen dess, jag har aldrig behövt skämmas för att vara man, men jag skäms över att vara människa när jag ser män och kvinnor som smutkastar det andra könet eller folk som skyller på andra kulturer för problem utan att veta hur de kulturerna har kommit fram och på vilket sätt de har styrts, folk kollar sällan på varför saker är som de är och har därför ingen kunskap om det de pratar om utan ger bara ut en snabb åsikt som baseras på väldigt lite kunskap. Och skyll aldrig på att framgång är ett tecken på kunskap och att man därför aka tas på allvar för att man är framgångsrik, många så kallade framgångsrika personer jag har träffat är giriga idioter som först är charmiga och verkar smarta, men ju mer man pratar så märker man att de bara bryr sig om sig själva och sitt eget välmående i slutändan. Men även om jag inte håller med dig så är jag villig att dö för din rättighet att få tycka och tänka och säga vad du vill, men tar man inte i åtanke hur dina ord kan påverka människor utan en egen åsikt så kan man göra extrem skada i ett samhälle ifall det uppmanar hat och våld mot någon grupp.

Kommentera