Åhléns och föräldrarna offrade ett barn för uppmärksamhet
Precis vad Åhléns ville. Det här barnet blev offer för en PR-kupp, för att få sympatisörer och viral spridning till varuhuset.
Det är naivt att tro någonting annat än att det skulle komma hatiska kommentarer - vi kan inte skydda oss från alla idioter och sjuka människor. Speciellt inte mot dem bakom skärmar.
Mot stor dumhet är vi maktlösa.
Det finns människor som knullar getter, gifter sig med Berlinmuren, de som tror att morötter har känslor, och de som tycker att Lucian ska vara en vit kvinna.
Vi måste lära oss att hantera situationerna bättre - främst att stå upp stadigt bakom människan om vi nu ska knuffa ut den på frontlinjen. Istället drogs kampanjen tillbaka och vi offrade ett barn.
De borde ha varit bättre förberedda, men allra helst inte nyttjat ett litet barn för en samhällsdebatt.
SLUTA sprid bilden på det här barnet som inte är gammalt nog att ta ett eget beslut om att bli viral. Bara för att DU vill framstå som en jävla hjälte och samla pluspoäng på facebook.
Alla inblandade vuxna i den här kampanjen kommer givetvis att ursäkta och försvara sig med att pojken självklart inte blev tvingad. Utan att han själv ville vara med.
Men ett barn har inte en konsekvensanalys som matchar den här typen av uppdrag. Ingen vettig vuxen människa – och förälder utsätter ett barn för det här.
Efter stormen mot Sanna Nielsen – hur kan någon vuxen som var inblandad i den här kampanjen tro att samhället var moget för det här?
När det handlar om barn så har vi rätt att ta deras parti. Även om frågan är viktigt och korrekt, så är den för tung för ett litet barn att bära.
Låt det här blir en läxa för många föräldrar som gärna kastar ut sina barn på frontlinjen.
"Den här typen av uppdrag" "det här". Varför ser du detta som en PR-kupp eller som att offra barnet som ett ställningstagande? När jag själv gick i skolan var våra klassers lucia en iranier och nästa gång en latinamerikan. Nu när jag arbetar som lärare har jag i flera av luciatågen, i flera olika års tid, i flera typer av skolor haft mörkhyade lucior samt pojkar som varit tärnor och lucior. Så vad är då felet? Om reklamkampanjen faktiskt visar verkligheten och inte alls försöker utmana. Alltså barns verklighet! Du tycker att föräldrarna ska säga till sitt barn "-Du får vara vem du vill i luciatåget på förskolan/skolan men inte offentligt och i media för då blir du en symbol för pk-Sverige och får rasister efter dig. Det är exakt samma sak som att säga till en kvinna som blivit våldtagen att ha mer kläder på sig eller att be barn med utländsk bakgrund och ej könssteretypt uttryck att leva ut sin identitet bland sina närmaste men bland andra och i framtiden dämpa sig lite för de konservativa rasisternas hat. Vem vinner?