Opinionsblogg

Tänker du inte dricksa kan du fan äta och dansa hemma

 "Äh! Städarna får ju fan betalt för att städa" säger mitt middagssällskap och slänger pappret hon nyss torkad händerna med inne på golvet på restaurangtoaletten. 

Jag biter mig i läppen, och påminner mig själv om att välja mina diskussioner jävligt noga just den här kvällen. Vi var en trio för att fira en gemensam vän som fyllde år, och hon hade dessutom bett mig att hålla låg profil mot just den här andra tjejen. Det var jag skyldig henne.

 Men jag hade samlat på mig en liten påse med skit jag ville slänga i ansiktet på den här tjejen. Vi hade bara hunnit sitta någon timme in i middagen och jag upplevde hennes beteende kränkande mot servicepersonalen vid alla tillfällen hon kunde. Vid varenda kontakt. Främst visslade hon och knäppte med fingrarna för att få uppmärksamhet från serveringspersonalen. Det gör man fan bara på horor och hundar. Givetvis hade hon anmärkningar på maten och kunde inte leverera det på ett artigt sätt, utan pratade med servitören som om hon vore förståndshandikappad. 

 Jag skämdes hela tiden men höll fortsatt låg profil, för en gångs skull. För min kompis skull som fyllde år. (Fick jag hela tiden påminna mig själv om) När vi äntligen skulle betala så att jag kunde lämna sällskapet så ville hon givetvis inte lägga dricks. Det trodde jag aldrig heller.

 ”Vafan de har ju betalt för att jobba - varför skulle de få extra!?” hånflinar hon med sin äckliga lilla mun, och plockar upp varenda krona vi fått tillbaka som växel med sina äckliga fingrar. 

Här måste jag sitta på mina händer och hindra mig själv från att boxa henne i magen så att hon tappar luften tillräckligt länge för att lyssna jävligt noga på mig. Jag får nöja mig med att fantisera om det.Jag hade kunnat hålla en hel föreläsning om hur man beter sig mot folk i allmänhet, att inte förminska eller kränka andra yrkesgrupper och människor. Men jag har ju bara en liten stund på mig medan hon kippar efter luft.

 Jag skulle snabbt tala om för henne att om hon inte tänker dricksa så kan hon äta hemma. Det gäller givetvis alla andra också. Men hon borde dessutom lägga dubbelt så mycket för sitt skitiga beteende. 

 Det är kutym och en självklarhet att dricksa - om man inte har fått en svindålig service, men det fattar du? Det är skitdåligt betalt i branschen, det är tack vare dricksen som service tycker det är värt att ta skit från en åsna likt hon som satt vid mitt bord. Eller en full gäst i baren. 

 Egentligen borde arbetsgivaren så klart höja lönen - men det ämnet, om arbetsgivaravgifter och skatter förtjänar ett eget inlägg.

 Jag har läst och hört folk som jämfört restaurangbranschen med tex polis, sjuk- och äldrevård. ”De gör ju också ett hästjobb och får minsann ingen dricks”

 Det blir ju perverst att betala någon extra inom de yrkena. Ska jag sträcka en tjuga åt sjuksyrran som plåstrade om mig? Eller pröjsa för bensinpengen och en extra filt i ambulansen? Jag önskar självklart att det fanns ett annat belöningssystem åt de yrkesgrupperna, för deras insatser är ovärdeliga och mer viktiga än alla andra. 

 Men man varken kan eller FÅR jämföra alla grupper. Orimligt att jämföra nöje med sjukvård och omsorg. Du VÄLJER att gå ut på restaurang eller disco för att ha en trevlig stund, där finns det personal som är villiga att hjälpa dig. Visa uppskattning förihelvete, och bete dig! Du väljer inte att bli sjuk ellerutsatt för ett brott, de yrkena kan du stötta genom att engagera dig i politik. 

Att slopa dricksen kommer inte att gynna någon, varken personal, arbetsgivare eller gästen på en restaurang.

Främst, blanda inte ihop olika saker. 

 

 

Kommentarer

#1 - Ditte

" A person who is nice to you, but rude to the waiter, is not a nice person. " Hon verkar överlag vara en skett bitter? 🙈

Svar: Korrekt!!!
nicoleryden.blogg.se

#2 - Anonym

Är horor i klass med hundar?

Svar: Hur kan du tolka det så?
nicoleryden.blogg.se

#3 - Felicia - Frökentv

Wtf, vilken människa alltså. hon verkade ju hemsk. Väldigt bra skrivet förresten

#4 - Pilates

Horor och hundar? Skäms!!!

#5 - Anton

Alltså. Nej man måste inte dricksa. Absolut inte. Antingen så höjer de mat priserna och ger personalen en högre lön. Eller så får de vara glada och leverera fin service, där man känner sig speciell och inte en i mängden.. Då kan man dricksa. Annars kan de ju bara köra samma race med allt och alla och få dricks. Och helt plötsligt tjänar de mer än andra jobb. Lite som telefon försäljare. Grundlön, provision beroende på hur flitig och trevlig du är.

#6 - Anonym

Tur för städarna att de oftast slipper le åt och prata med dessa människorna i alla fall.

#7 - Emanuel

Tja Nicole,

Jag vill börja med att berätta vilken inspiration du sprider. Efter att ha sett ett utav dina inlägg för ett par år sedan så kommer jag aldrig glömma bort ditt ansikte. Fantastiskt att se en ung tjej med inte bara starka samt genomtänkta åsikter utan ett även ett starkt hjärta!

Än idag så går dina inlägg raka vägen in, och jag är bombsäker på att du kommer tackla alla utmaningar du tar dig an här i livet. Du har den andan!

Anledningen till att jag skriver detta inlägg är simpelt. Jag ser din post på Facebook och tänker att det här måste jag läsa, och det första jag ser bredvid ditt goa leende är "Nyheter 24". Jag bor inte längre i Sverige utan läser mycket internationella nyheter samt det jag finner trovärdigt och lärorikt på den svenska sidan likaså.

Ditt skrivande är på tok för bra för Nyheter 24, och som många andra säkert håller med om, så företaget ner dig och ditt varumärke sekunden man går in på din hemsida. Det är en hemsida som tillåter alldeles för mycket skit gå ut genom sina kanaler och jag tar inte en ända artikel jag läser från Nyheter 24 seriöst.

Så fort jag ser Nyheter 24 blir jag otroligt besviken på att det får skrivas så mycket skit på en sida som tros vara en trovärdig resurs för dagens samhälle.

Fortsätt som du gör och lycka till i framtiden!

#8 - Anonym

Horor och hundar... Man kan ju uttrycka sig på ett trevligare sätt.

#9 - Pseudonymitet

Att fara med stycken som "...bara horor och hundar" och "och "hindra mig själv från att boxa henne i magen så att hon tappar luften" ger inte direkt legitimitet åt budskapet som helhet. Skrevs det här inlägget i affekt?

Nåväl - nu sig huvudämnet!
Jag vill påstå att du genom att främja drickskultur - lägger krokben för dig själv och alla andra i krogbranschen. Du beskriver själv i texten vilka usla löneförhållanden du och dina kollegor tvingas jobba under - en stor anledning till dem är ju just dricksen.
Det är dricksen som tillåter de usla lönerna och desto snabbare vi gör oss av med den desto snarare kan vi börja se drägliga löner åt människor i din bransch.

Du pekar på en skiljelinje mellan vart det skall dricksas och inte.

"Men man varken kan eller FÅR jämföra alla grupper. Orimligt att jämföra nöje med sjukvård och omsorg. Du VÄLJER att gå ut på restaurang eller disco för att ha en trevlig stund, där finns det personal som är villiga att hjälpa dig."

Jag slår vad om att så gott som ingen dricksar biträdet på biosalongen, personalen på gokart-banan eller expediten på NK. Trots detta så är ju detta exempel på saker man _väljer_ att göra.

Nej, visst - omsorgsväsendet går inte att jämföra med krogbranschen på det sättet, jag köper det. Det finns emellertid hundratals andra tjänster som vi nyttjar för nöjes skull men inte dricksar för.

Med ovanstående sagt så finns det ingen ursäkt för att bete sig så som du beskriver att den där gästen gjorde. Där håller jag med dig fullständigt.

#10 - Moa

Böjar ju skratta när man läser ovanståendes kommentar om att denne skribent skulle skriva för någon mer seriös nyhetssida.
Jag menar, vilken seriös nyhetssida skulle tillåta en skribent skriva om att man endast knäpper med fingrarna åt horor och hundar (???) Vilken snedvriden människosyn har du?
Och att man vill boxa någon i magen, att någon har en äcklig liten mun etc.
Sjukt låg nivå på "journalistiken". Jag tycker inte att hon borde få utrymme att skriva någonstans med tanke på hennes hemska formuleringar.
Det finns inget som är professionellt med den här texten, bara pinsamt dålig.

#11 - Sandra

Ett litet svar till "Anton". Om du går ut och äter på en av de bättre restaurangerna så är det en självklarhet för servitrisen/servitörerna att ge en personlig service, det är något man strävar efter. Vi jobbar också otroligt hårt för att ge gästen en upplevelse, något att komma ihåg, och det gör vi från det att du sätter din fot i restaurangen. Att ge dricks är självklart något frivilligt men att komma med ditt argument att det bara är att höja priset på maten och ge bättre lön, känns bara dumt. Det är inte så enkelt. Sen att om vi får dricks så tjänar vi helt plötsligt mer än andra yrkesgrupper, jag kan säga att på dom flesta ställena är det inte så stora summor pengar och om det nu vore så, varför vore det så hemskt? Jag påstår inte att vi jobbar mycket hårdare än andra yrkesgrupper men det är ett jobb som tar mycket psykiskt och fysiskt och vi får ta emot mycket skit från gäster som inte tillåts enligt lagen ens. Vi älskar vårat jobb, det måste man göra, annars skulle man aldrig klara av att jobba inom branschen.

#12 - Mathias

Jag tänkte skriva en klämcheck kommentar, men låter citaten från din text tala för sig själv.

"Främst visslade hon och knäppte med fingrarna för att få uppmärksamhet från serveringspersonalen. Det gör man fan bara på horor och hundar"

"Jag hade kunnat hålla en hel föreläsning om hur man beter sig mot folk i allmänhet, att inte förminska eller kränka andra yrkesgrupper och människor"

#13 - Andreas

Jag hoppas att ni som tycker det är fel att dricksa är insatta i hur det fungerar med att man ör skyldig att betala skatt på dom pengarna? Att det är sånt som lever kvar från för... På samma viss som det levererar att vi ska jobba till kl skit
Om natten utan ob.. Att vi hela tiden ska fixa allt ni ber om. Nör ni skriver egna menyer för "men ni har ju det i den rätten kanonlag inte få det med dom sakerna från fisken fast med biffen istället". Eller hur duma ni är som hänger upp er på horor och hundar... Fan jag visslar på taxin med. Öden kan det ju diskuteras hur ni ställer er i frågan att behandla restaurang personal som hundar för det är dom man visslar på! Inte servicepersonalen eller bartendern. Försök vissla på kocken bästa gång han är ute i restaurangen så Kan vi ju se hur han reagerar. Att inte dricksa är fel. Det är lika fel som att tro att du får en helt annan flaska vin för att du inte tycker den första va god. Fel du får en ny flaska av samma sort om den första va dålig inte om den inte va god. Då har du gjort ett dålig val men det är den flaskan du ska betala för. Men för mig
Är det ganska enkelt ni är en och samma typ av person, och ni tycker fortfarande att Jensens Böffhus är en restaurang. Där kan ni fortsätta att inte dricksa och behandla personalen som hundar!

#14 - Amanda

Du hade kunnat hålla en hel föreläsning om hur man beter sig mot andra människor och yrkesgrupper? Men tycker horor är mindre värda än serveringspersonal. Tycker du borde lära dig lite om människovärde först.

#15 - Mathias

Bra skrivet!
De är kul att folk bara tänker på servitörer och maten när dem går ut för att göra staden.... Har ingen tänkt på att om inte dricksen skulle finnas skulle alla priser på dryck oxå höjas?
Vem vill betala 150kr för en stor stark? Eller 350kr för en drink.. Ingen skulle ha råd och ställen skulle bli tvunga att stängas.. De är på grund av dricksen dessa förhållanden kan göra att de finns ställen med variation. Och personal som brinner för att göra nya inspirerade rätter/drinkar/beställer hem svåra viner/knasiga ölsorter..

#16 - ZuccaSveisen

Horor och hundar ska bli min nya albums namn!

#17 - Micaela

Håller med ovanstående, jävligt sunkig kommentar om hundar och horor.
Det är ju du som förminskar och kränker.
Tänk ett varv till.

#18 - IsakWestman

Håller delvis med, men "pratade med servitören som om hon vore förståndshandikappad" ???????
Funkofobi? nej tack.

#19 - Fundersam

Måste ju säga att personen som det skrivs om borde lära sig lite folkvett om hur man beter sig. Sen så borde författaren till denna artikel även lära sig hur man beter sig mot folk.

Gjorde en liten snabb googling om dricks: "Dricks är en frivillig gåva till vissa arbetare inom servicesektorn (exempelvis serveringspersonal på en restaurang) utöver den ordinarie avgiften eller räkningen." "I Europa gäller generellt att dricks inte förväntas, och det blir ingen sur kommentar om man inte ger det. Man uppskattar om dricks ändå ges."

Så att dricksa är frivilligt. Men det verkar som att en del som kommenterat räknar med att alltid få dricks.
Tvivlar på att ni som tycker så vill ha drickskulturen från USA, "I USA och Kanada förväntas man ge dricks. Där finns det lagstadgade minimilöner, men i restaurangbranschen och hos frisörer har man speciella lägre minimilöner, eftersom personalen får dricks. Där anses utebliven dricks som om man inte betalat vad man borde, och man kan få irriterade kommentarer."

Har hittils inte gett någon dricks men det beror mer på att jag ytterst sällan äter på en "fin restaurang".

#20 - Emma

Vet ej om du bara var ut efter att provocera - men herregud. Du kan inte skriva ett långt inlägg om hur någon annan betett sig dåligt och behandlat andra människor illa, och sen dra en parallell mellan horor och hundar.

Tror du någon som prostituerar sig har det som livsmål, "När jag blir stor ska jag bli prostituerad?". Nej, det är en situation man hamnar i när livet tagit fel riktning. Och att då jämföra dem med hundar är fruktansvärt kränkande och visar bara på att du behöver jobba på hur du ser på människovärde före du klagar på andra.

#21 - Jess

Fyfan, alltså vad är du för människa?? Ok om ditt sällskap beter sig illa och du reagerar. Men bet du överhuvudtaget vad du snackar om när du skriver ett sånthär inlägg??
Ärligt, det finns absolut inga krav på att dricksa! Och hur fan drog du slutsatsen om att sätta horor och hundar i under samma kategori??
Innan du håller ditt tal om hur man beter sig mot människor, se snälla till att läsa på om människovärde så att du inte skämmer ut dig återigen!!

#22 - My

Du borde inte kasta sten i glashus. Du uttrycker dig grymt nedvärderande och funkofobiskt.

#23 - John

Alla ni som kommenterar angående "horor och hundar", ni är inte restaurangare antar jag? Det är ett ganska känt uttryck hon använder sig av.
Mitt gamla talesätt som både bartender och croupier var alltid "Man visslar bara på hundar och horor, jag har ingen svans och din mamma är inte här." Chilla ner och ta inte allt skrivet bokstavligt talat.
Bra text, bra skrivet, AAAAAA+++++ delivery.

#24 - Jennie

Elaka tankar skribenten har, låga tankar. Visst hon tjejen kanske inte vet hur man uppför sig men dina äckliga tankar om henne var inte trevliga

#25 - Angelina

Hittat till din blogg för första gången och har läst ett par inlägg, I like blir reaktionen.

Kommentera